czwartek, 20 listopada 2014

wegański groch z kapustą

Wegański groch z kapustą z suszonymi grzybami oraz domowy żytni chleb na zakwasie z masłem
Vegan peas with cabbage and dried mushrooms; homemade rye sourdough bread with butter

Przychodzi taki czas, że nie poznaję połowy znajomych na słynnym portalu. Jedna pani
 za drugą zmienia nazwisko, a ja zastanawiam się kto teraz. Moje życie spontanicznością 
jest dyktowane, nie moja to bajka, ale wieczór miło spędzam na oglądaniu weselnych
 zdjęć i filmu. Nie wiem czy kolejna lampka whiskey rozmiękczyła na tyle me serce, jednak 
wszystko niezmiernie mnie urzekło. Teraz za to odgrzewam wczorajszy wegański groch
 z kapustą i smaruję mnie wegańsko kromkę chleb masłem. Bo czasami tak tylko prosto 
mam ochotę zjeść późne śniadanie. 
 

5 komentarzy:

  1. Podasz przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kapuste z grochem.. nigdy nie jadłam

      Usuń
    2. Ja po raz pierwszy jadłam także dopiero niedawno wykonaną przez siebie. Ale tak mi zasmakowała, że wykonałam ją już kilkukrotnie. Łatwo się wekuje i potem w chwili pośpiechu wystarczy tylko odgrzać słoiczek gotowej kapusty. :)

      Składniki:
      1kg kiszonej kapusty
      ok. 300g świeżej kapusty
      500g grochu (użyłam połówek, nie trzeba ich namaczać i szybciej się gotują)
      2-3 cebule (w zależności od wielkości)
      ząbek czosnku
      spora garść suszonych grzybów
      2-3 liście laurowe, ziele, angielskie, pieprz ziarnisty
      1 łyżka przecieru pomidorowego
      kilka łyżek oliwy (w wersji niewegańskiej bardzo polecam masło)
      sól, pieprz do smaku (można użyć także innych ulubionych przypraw; ja np. dodałam także trochę cząbru, bo fajnie podkręca niezbyt wyrazisty smak strączków)

      Wykonanie:
      Suszone grzyby sparzam wrzątkiem i odstawiam na chwilę. Na dużego garnka wkładam kiszoną kapustę, posiekaną świeżą kapustę oraz liście laurowe, ziele oraz pieprz. Następnie zalewam ok. 2,5 szkl. wody i wstawiam na średni ogień. Cebulę kroję w pióra, czosnek bardzo drobno siekam, podsmażam na oliwie i dodaję do kapusty wraz z suszonymi grzybami oraz wodą w której się moczyły. Tak przygotowana kapusta powinna dusić się ok. 2-3h. W międzyczasie gotuję groch. Jeśli użwamy połówek trzeba uważać, aby się za bardzo nie rozgotował. Kiedy kapusta jest już miękka dodaję uprzednio ugotowany groch, łyżkę przecieru pomidorowego i gotuję całość jeszcze przez ok. 15 minut doprawiając odpowiednio przyprawami (głównie sól i pieprz).
      Jeśli ktoś nie jest weganinem polecam do smażenia cebuli używać masła klarownego, a na etapie dodania grochu do kapusty dodać także porządny plaster masła. Maślany smak łagodzi kwaśny smak kapusty i danie staje się bardziej syte. To jest moje ulubiona wersja, jednak dla mniejszych fanów masła lubiących wyraziste smaki jakikolwiek olej sprawdzi się jak najbardziej. Akurat do kapusty widocznej ze zdjęcia do smażenia użyłam oleju, który został po suszonych pomidorach. Nawet wpadło kilka pestek dyni, które zostały z olejem. :)

      Usuń