piątek, 12 września 2014

_444 quinoa na surowo - wegańskie inspiracje

 Surowa quinoa z bananem, kruszonym ziarnem kakao, tahiną oraz śliwkami
Raw banana quinoa with crushed cacao nibs, tahini and plums

Wszystkim gustującym w surowych gryczankach polecam dla odmiany przyrządzenie komosy na surowo. 
Zalanie ziaren na noc wodą wystarczy by rano rozkoszować się słodkim, surowym kremem bądź kolorową 
i sycącą sałatką jak poniżej. 

 Sałatka z namoczoną komosą, pieczonym batatem, zielonym groszkiem, pomidorem, kozim serem,
 pistacjami oraz olejem orzechowym
Raw quinoa salad with baked sweet potato, green peas, tomato, goat's cheese, pistachios and nut oil


Poniżej zaś burgery z tego tygodnia, które wykonałam dla współlokatorek weganek, 
które jadłam podczas lunchu w pracy i odgrzewałam po powrocie do domu.

 Burgery z żółtej soczewicy i słodkich ziemniaków z zielonym groszkiem podane z tahiną

Odgrzane poprzez zapieczenie z mozzarellą burgery podane z dyniowym hummusem

Zdecydowanie powinnam założyć na blogu zakładkę "hummus". Po wykonaniu kilkadziesięciu razy wersji
klasycznej, kilkunastu wariacji  smakowych czy to ze zmianą strączkowej bazy już wiem, że ten dyniowy,
równorzędnie z dodatkiem batatów (zapewne przez zbliżony smak), jest moim ulubionym.

14 komentarzy:

  1. zaciekawiła mnie surowa quinoa- jak smakuje surowa? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaku jako takiego wiadomo, że nie zmieni, ale bardziej przypomina komosę ugotowaną al dente. Przy okazji "musu" jednak nie ma to znaczenia, gdy zmiksuje się ją na gładko z dodatkami. :)

      Usuń
  2. ale tu kolorowo!
    no i smacznie :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wytrawne propozycje jak najbardziej do mnie przemawiają :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Idealne te Twoje inspiracje *.*

    OdpowiedzUsuń
  5. Propozycje świetne, najbardziej podobają mi się chyba te burgery (można prosić przepis?), hummus z dynią też brzmi pysznie : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 szkl. żółtej soczewicy (może być czerwona)
      1 szkl. puree z pieczonych słodkich ziemniaków (można zastąpić dynią)
      2/3 szkl. zielonego groszku (używam mrożonego)
      kilka łyżek płatków owsianych drobnych
      kilka łyżek kaszy manny
      świeża natka pietruszki
      sól, pieprz, papryka, czosnek, oregano, gałka muszkatołowa oraz kurkuma (bądź inne preferowane wedle gustu)
      kilka łyżek oleju (polecam użyć orzechowego)

      *w wersji niewegańskiej dodaję często jajko i kilka łyżek startego parmezanu

      Soczewicę ugotować i wystudzić. Połączyć z puree ze słodkich ziemniaków, groszkiem (mrożony zawsze sparzam wrzątkiem i trzymam w nim kilka minut, jeśli poddaję go dalszej obróbce), świeżą natką pietruszki oraz przyprawami (nie żałować przypraw, gdyż soczewica wchłonie ich większość; czosnku można użyć świeżego i uprzednio delikatnie go podsmażyć). Dodać tyle płatków owsianych i kaszy manny by zwilżonymi dłońmi dało się formować "kotlety". Gotowe posmarować dokładnie olejem i piec ok. 20 minut w nagrzanym do 200 st. piekarniku, następnie przewrócić na drugą stronę, posmarować olejem i piec kolejne 10-15 minut.

      Dla tych którzy nie przestrzegają wegańskiej diety szczerze polecam dodanie do masy parmezanu i dla chrupiącej "skorupki" posypać nim także wierzch. "Kotlety" można również zapiec z innym serem jak mozzarella. :)

      Usuń
    2. Super! Na pewno niedługo zrobię rodzicom na obiad, tylko w wersji bezglutenowej (płatki zwykłe na bezglutenowe i kasza manna na kukurydzianą) . Dzięki : )

      Usuń
    3. Proszę bardzo. Wreszcie mogłam podać dokładny przepis. Wykonałam je tyle razy, że w końcu postarałam się spamiętać mniej więcej proporcje. :) Oczywiście "zagęszczacze" można podmienić. Przeważnie używam bułki tartej, ale w wersji bezglutenowej Twoje zamienniki wydają się idealne. :)

      Usuń
  6. nic dodać, nic ująć - twoimi daniami trafisz w moje kubki smakowe w 100% :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zachwyca mnie Twoja kuchnia! :) Jest taka różnorodna i pomysłowa :)
    Mam pytanie, tutaj: http://morning-fairy.blogspot.com/2013/09/345-migawki-z-wakacji-v3.html pokazywałaś domowego snickersa :) Pisałaś, że masa, to rzopsuzczone masło orzechowe, miód i płatki. Mam pytanie, kojarzysz może, jakie były proporcje składników? Bo mam mega ochotę na batoniki, ale o bezglutenowe ciężko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam pojęcia. Rozpuść po prostu masło orzechowe z miodem i dosyp tyle płatków, by wszystkie były dobrze oblepione. Przełóż do jakiejś formy, starannie rozłóż i polej roztopioną czekoladą bądź przyrządzoną samodzielnie z oleju kokosowego, kakao oraz miodu/cukru czy innego słodkiego zamiennika. Potem tylko schłódź i zjadaj. :)

      Usuń