środa, 28 maja 2014

_411 bezglutenowo i bezjajecznie za sprawą gumy guar

Orzechowe gryczane placki podane z domowymi powidłami rabarbarowo-daktylowymi i prażonymi płatkami migdałowymi
Nut buckwheat pancakes served with homemade rhubarb date jam and roasted almond flakes
 
 
Dzisiaj dzięki gumie guar zjadłam najlepsze bezgluetowe i bezjajeczne placki.
Dla wszystkich, którzy poszukują wegańskich inspiracji czy też unikającym glutenu.  
 

/ v e g a n   n u t   b u c k w h e a t   p a n c a k e s /:
 
 1/4 szkl. mąki gryczanej
1/4 szkl. mąki arachidowej
1/2 łyżeczki gumy guar
1/2 łyżeczki sody
1 łyżeczka cukru trzcinowego
/dla pozostania przy wegańskiej wersji:
syropu klonowego, daktylowego itp./
szczypta soli
1 łyżka oleju rzepakowego
mleko orzechowe
 
Wszystkie składniki suche dokładnie wymieszać w misce. Pozwoli to nam uniknąć "glutek",
które można spowodować guma guar dodana bezpośrednio do mokrych składników. Następnie
dodać mokre składniki, dolewając mleka do osiągnięcia gęstej śmietany. Dokładnie wymieszać
i smażyć na wysmarowanej olejem patelni, na rumiano z obu stron.
  

 

16 komentarzy:

  1. A mogę prosić o przepis na domowe powidła rabarbarowo-daktylowe? Brzmi cudownie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne. Pęczek rabarbaru (500g) starannie obrałam i pokroiłam w kostkę, wrzuciłam do garnuszka z 200g daktyli i gotowałam do całkowitego rozpadnięcia się składników. Gotowe powidła przełożyłam do słoiczków i zapasteryzowałam. Jeden dla wypróbowania zamroziłam i muszę przyznać, że smakuje jak doskonały, lodowy srobet! :)

      Usuń
    2. A czy przetwory bez cukru, np właśnie takie właśnie powidła rabarbarowe słodzone tylko daktylami i zapasteryzowane będą długo bezpieczne? Czy bedą miały krótszy termin przydatności od innych przetworów z cukrem, który jak wiemy konserwuje...?

      Usuń
    3. Jeszcze nigdy nie miałam z tym problemu trzymając nawet przez rok (jak nie dłużej) musy z papierówek do szarlotek, które były wystarczająco słodkie bez cukru, czy też śliwkowe powidła. Po prostu owe powidła/mus/dżem przekładam jeszcze gorący do słoiczków i większość już pod wypływem wysokiej temp. sama się "zaciąga". Następnie zagotowuję słoiki, gotuję jeszcze przez kilkanaście minut pod przykrywką, po czym stawiam do góry dnem owinięte w ściereczkę. Przestudzone chowam do spiżarni i sięgam po nie kiedy tylko przyjdzie taka potrzeba czy ochota. By zimą, a nawet później cieszyć się domowymi przetworami. :)

      Usuń
  2. Najlepiej i te powidłą <3

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja mam pytanie: czy masz sprawdzone miejsce, gdzie kupujesz daktyle? Tylko w eko-sklepach, czy w supermarketach też (chodzi mi o siarkę...)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te mam z Carrefoura, w wielkiej pace 1kg za 6zł, zakupionych na promocji. :) Nie mam pojęcia czy są siarkowane czy nie, wydaje mi się, że nie było nic napisane o jakichkolwiek dodatkach. Boję się myśleć jak są traktowane owoce i warzywa, których tyle spożywam, że nie zawracam sobie głowy jakąś siarką. Ceny takich bakalii są niebotyczne, nawet nie dwukrotnie wyższe, ba, wielokrotnie droższe od normalnych. Wcześniej często kupowałam daktyle na wagę, na gdańskim ryneczku, duże medjool, ponoć izraelskie, a że smaczne i przystępne cenowo, to tam się w nie zaopatrywałam. :) A jeśli o siarkę chodzi, słyszałam, że wystarczy takie bakalie uprzednio namoczyć, aby się jej pozbyć, jeśli taka obawa istnieje. :)

      Usuń
  4. Rabarbar duszony na mus z daktylami, świeżymi najlepiej, szczerze uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Placki wyglądają idealnie;). Musiały być pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł, na pewno skorzystam! Wyglądają przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. świetne placuszki! tak puszyste, i smacznie podane z tymi powidłami! w takich śniadaniach można się zakochać :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale genialnie wygladaja! :O

    OdpowiedzUsuń
  9. guma guar, pierwszy raz słyszę, ale widzę, że właściwości fajne ma ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio robiłam naleśniki z gumą guar, czemu nie pomyślałam o pancakes? :O Są świetne! Chyba wypróbuję :) Zamiast mąki arachidowej mogę dać pełnoziarnistą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, po prostu nie będą tak orzechowe. A co do gumy guar to wyczytałam, że szczególnie wykorzystywana jest przy wypiekach bezglutenowych, by poprawić ich strukturę. Nie próbowałam jeszcze używać jej w klasycznych wypiekach (dzisiejsze placki to moja pierwsza z nią styczność, nie licząc jej dodatku w produktach spożywczych :D), więc chętnie się dowiem czy ma też na nie jakiś wpływ. :)

      Usuń